Odszkodowania i zadośćuczynienia

Posiadam bogate doświadczenie w sprawach odszkodowawczych
z tytułu wypadków komunikacyjnych

W ramach prowadzonej kancelarii oferuję Państwu m.in. usługi prawne w zakresie:

  • dochodzenia roszczeń z AC, OC sprawcy wypadku komunikacyjnego;
  • dochodzenia roszczeń od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego;
  • dochodzenia odszkodowań z tytułu powstałych szkód materialnych, w tym kosztów najmu pojazdu zastępczego, utraty wartości pojazdu na skutek wypadku, kosztów pogrzebu, leczenia, wizyt lekarskich, operacji, rehabilitacji, lekarstw, dojazdów, noclegów itp.;
  • dochodzenia zadośćuczynień z tytułu uszkodzenia ciała, wywołania rozstroju zdrowia bądź śmierci osoby najbliższej;
  • dochodzenia rent z tytułu całkowitej bądź częściowej utraty zdolności do pracy zarobkowej, zwiększenia potrzeb lub zmniejszenia widoków powodzenia na przyszłość;
  • dochodzenia roszczeń dla najbliższych członków rodziny zmarłego.

Kancelaria udziela również pomocy w zakresie dochodzenia

Odszkodowanie za potknięcia albo poślizgnięcia

Nie każdy ma świadomość możliwości dochodzenia odszkodowania w razie doznania obrażeń na skutek poślizgnięcia się lub potknięcia m.in. na nierównym chodniku, niezabezpieczonej i śliskiej powierzchni czy na dziurze w chodniku. Odszkodowanie można uzyskać zarówno na urazy fizyczne (złamania), jak i psychiczne (stres); nie ma przy tym znaczenia wiek, płeć, status socjalny osoby pokrzywdzonej, ani okoliczności, w jakich nastąpił uraz, o ile są one niezawinione z jej osoby, a wynikają z niedbałości zarządców chodnika, dróg czy budynków.

Odszkodowanie przysługuje osobom poszkodowanym w wyniku błędu, zaniedbania czy niedopatrzenia osoby trzeciej – zarządcy budynku, placu czy drogi, właściciela chodnika, sklepu – które jednocześnie wynikało z utrzymania takich miejsc w niewłaściwym stanie zagrażającym zdrowiu użytkowników albo przechodniów. Za powstałą szkodę zawsze odpowiada ten, którego działania lub ich brak przyczyniły się do jej powstania. W Polsce istnieje obowiązek utrzymywania takich miejsc we właściwym stanie np. odśnieżonych w czasie zimy, posypanych piaskiem albo solą podczas oblodzeń.

Warunki uzyskania odszkodowania

W polskim prawie warunkuje się trzy przesłanki, które muszą zostać spełnione jednocześnie, aby sąd uznał zasadność pozwu o odszkodowanie. Są to:

  • konieczność wystąpienia szkody (urazu, obrażeń, kontuzji)
  • wystąpienie zdarzenia w wyniku zaniechania zarządcy lub właściciela (nieodśnieżona droga lub chodnik, śliska podłoga)
  • bezpośredni związek między szkodą a działaniem zaniechania (gdyby pozwany starł podłogę lub odśnieżył chodnik, nie doszłoby do wypadku)

Zadośćuczynienie za naruszenie praw pacjenta

Kiedy i na jakich zasadach pacjent może zgłosić swoje żądanie? W sytuacji gdy prawa pacjenta zostały naruszone w sposób zawiniony, pacjent może dochodzić zapłaty zadośćuczynienia. Podstawą prawną żądania, w dochodzeniu którego oferuję swoje usługi w ramach prowadzonej Kancelarii, jest art. 4 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta w zw. z art. 448 k.c.

W tym przypadku nie musi dojść do powstania szkody u pacjenta. Zadośćuczynienie przysługuje już z tytułu zawinionego naruszenia jego praw. Naruszeniem może być np. naruszenie właściwego standardu opieki medycznej, które powoduje ujemne doznania psychiczne u pacjenta, dyskomfort, czy też utratę zaufania pacjenta do lekarza i in.

Katalog praw pacjenta ma charakter otwarty i został zawarty przede wszystkim w ustawie o ochronie praw pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ale uprawnienia wskazane są także w Konstytucji.

Przykładowo, pacjent ma prawo do:

1. świadczeń zdrowotnych

  • odpowiadających aktualnej wiedzy medycznej
  • udzielanych z należytą starannością
  • w odpowiednich warunkach
  • zgodnie z zasadami etyki zawodowej
  • udzielanych natychmiast w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia

2. Zasięgnięcia opinii innego lekarza lub konsylium lekarskiego, a także do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.

3. informacji:

Pacjent ma prawo (z którego może nie chcieć skorzystać) do uzyskania od lekarza informacji o:

  • stanie zdrowia,
  • rozpoznaniu,
  • proponowanych i możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych,
  • dających się przewidzieć następstwach zastosowania bądź też zaniechania metod leczniczych (w tym skutki uboczne)
  • wynikach leczenia
  • rokowaniu

4. uzyskania dostatecznie wczesnej informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia oraz wskazania możliwości uzyskania świadczenia u innego lekarza

5. informacji o prawach pacjenta – placówka powinna udostępnić taką informację na piśmie w ogólnie dostępnym miejscu w placówce

6. tajemnicy informacji

7. wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych

Udzielenie zgody przez pacjenta powinno być poprzedzone udzieleniem mu przez lekarza wszelkich informacji, zgodnie z pkt. 3 powyżej.

8. poszanowania intymności i godności pacjenta, w tym prawo pacjenta:

  • do umierania w spokoju i godności,
  • udzielania mu świadczeń zdrowotnych w obecności osoby bliskiej
  • do leczenia bólu
  • decydowania o nawiązaniu lub / i utrzymywaniu kontaktu z osobami trzecimi
  • do ograniczenia obecności osób trzecich (wykonujących zawód medyczny, ale w danym momencie nie udzielających pacjentowi świadczeń) przy udzielaniu świadczeń

9. dokumentacji medycznej

Pacjent ma prawo do dostępu do swojej dokumentacji medycznej, w tym także do wszystkich dokumentów dotyczących jego stanu zdrowia i udzielonych mu świadczeń.

Pacjent ma prawo:

  • wglądu do dokumentacji,
  • wykonania jej kopii, otrzymania odpisów oraz wyciągów
  • do wydania oryginału dokumentacji, jednak z zastrzeżeniem jej zwrotu
  • otrzymania dokumentacji za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej
  • otrzymania dokumentacji na nośniku danych

Prawo do uzyskania dokumentacji medycznej przysługuje pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu, a także osobie upoważnionej przez pacjenta. Od 09 lutego 2019r. – po śmierci pacjenta dokumentacja może być udzielana osobie upoważnionej przez pacjenta za życia, przedstawicielowi ustawowemu pacjenta lub osobie bliskiej (chyba że sprzeciwi się temu inna osoba bliska lub sprzeciw wyraził za życia pacjent – sprzeciw pacjenta powinien być dołączony do dokumentacji medycznej).

Trzeba jednak pamiętać, iż ustawodawca w ust. 3 art. 4 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta wyłączył możliwość dochodzenia zadośćuczynienia pieniężnego za zawinione naruszenie prawa pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia, prawa do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych, zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych i przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie podmiotu leczniczego.

WAŻNE! Zadośćuczynienie za naruszenie praw pacjenta jest niezależne od odszkodowania i zadośćuczynienia z tytułu błędu medycznego. Pacjent może dokonać wyboru konkretnego roszczenia, ale może też zgłosić wszystkie żądania w jednym postępowaniu.

Roszczenia w sprawach o błąd medyczny i zakażenia szpitalne

Podstawowym prawem każdego pacjenta jest otrzymanie świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej. Najczęstsze błędy medyczne polegają na naruszeniu właśnie tego prawa. Oprócz uzyskania leczenia zgodnego z wiedzą medyczną, każdy pacjent ma prawo, aby to leczenie odbywało się w warunkach odpowiadających określonym wymaganiom fachowym i sanitarnym (najczęstszym przykładem niedochowania wskazanych zasad są zakażenia szpitalne).

W sytuacji gdy dochodzi do uszczerbku na zdrowiu pacjenta lub innego rodzaju negatywnych konsekwencji dla niego, może on domagać się odszkodowania, zadośćuczynienia jak i renty.

ODSZKODOWANIE

Podstawowym roszczeniem pacjenta jest żądanie zapłaty odszkodowania. Kwota odszkodowania odzwierciedla wielkość wyrządzonej pacjentowi szkody.

W ramach tej kwoty mogą zostać ujęte koszty: leczenia (w tym planowanego na takie jak koszty diagnozy, terapii, a nawet rehabilitacji),pobytu w szpitalu, opieki i pomocy osób trzecich (również gdy opiekę świadczą członkowie rodziny), transportu do i z placówek medycznych, lekarzy, ośrodków rehabilitacji, zakupu leków, specjalnych środków przeznaczenia spożywczego, czy też sprzętu i akcesoriów medycznych (protez, aparatów i in.), przyuczenia do nowego zawodu czy utracone zarobki.

ZADOŚĆUCZYNIENIE

Poza kwotą odszkodowania, pacjent może dochodzić zapłaty zadośćuczynienia za krzywdę. Krzywda potocznie oznacza szkodę niematerialną, czyli odnoszącą się najczęściej do sfery psychicznej pacjenta, jego odczuć, problemów natury emocjonalnej i in.

Na wysokość kwoty zadośćuczynienia mogą mieć wpływ:

  • rodzaj, rozmiar, nasilenie i czas trwania cierpień pacjenta
  • wiek poszkodowanego i jego szanse i widoki na przyszłość, w tym konieczność zmiany zawodu, przyuczenia do innego zawodu
    nieodwracalność uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia, w tym kalectwo i jego stopień oraz ewentualna niezdolność do pracy
  • poczucie nieprzydatności społecznej
  • bezradność życiowa
  • oszpecenie i in.

RENTA

Kolejnym świadczeniem, które poszkodowany pacjent może uzyskać jest renta, którą można zasądzić w sytuacji gdy:

  • pacjent całkowicie lub częściowo utracił zdolność do pracy – co do zasady, wysokość renty powinna odpowiadać różnica między dochodami, które osiągałby pacjent gdyby nie doznał uszczerbku, a tymi które pacjent jest w stanie uzyskać
  • zwiększyły się potrzeby pacjenta – wysokość renty powinna odzwierciedlać te zwiększone potrzeby, a tym samym umożliwiać ich zaspokajanie
  • zmniejszyły się widoki powodzenia na przyszłość.